Kom naast mij zitten… (Fernando Pessoa)

Kom naast mij zitten, Lydia, aan de oever der rivier.
Laten wij rustig kijken naar haar loop en leren
Dat het leven langsgaat, en wij houden elkaars hand niet vast,
            (Leggen wij de handen in elkaar.)

Bedenken wij vervolgens, volwassen kind’ren, dat het leven
Langsgaat en niet blijft, niets nalaat en nooit weerkeert,
Gaat naar een zee ver weg, dicht bij het Fatum
            Verder dan de goden.

Maken wij de handen los, ’t is niet de moeite ons te vermoeien.
Of wij genieten, dan wel niet, wij gaan voorbij als de rivier.
Beter is ’t te weten stil voorbij te gaan
            En zonder grote onrust.

Zonder liefde, zonder haat, noch hartstocht die de stem verheft,
Noch afgunst, die de ogen te zeer doet bewegen,
Noch zorgen, want mét hen zou de rivier niet minder stromen,
            En altijd uitmonden in zee.

Plukken wij bloemen, neem ze in je hand en leg ze
In je schoot, en laat haar geur het ogenblik verzachten –
Dit ogenblik waarin wij kalm in niets geloven,
            Argeloze heidenen der decadentie.

Althans, als ik eerst schaduw word, zul jij je mij herinneren
Zonder dat die herinnering je brandt of pijnigt of ontroert,
Want nimmer legden wij de handen in elkaar, noch hebben wij gekust
            Noch zijn wij meer geweest dan kinderen.

En mocht, vóór mij, jij de obool gaan brengen aan de somb’re bootsman,
Dan zal ik niets te lijden hebben als ik aan je denk.
Zacht zul je zijn wanneer ik je mij zo herinner – aan de oever der rivier,
            Trieste heiden en met bloemen in haar schoot.

(Bron: Gedichten/De Arbeiderspers, vertaling August Willemsen)

Dit bericht werd geplaatst in Fernando Pessoa, Ricardo Reis en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

