Geen gezicht, geen handen…(Rutger Kopland)

Geen gezicht, geen handen, geen haar, en altijd
een ander. Het is weer de geur van een vreemde
mantel, zo dichtbij als die geur, maar ook zo
onzichtbaar, ook zo voorbij. Ik kijk naar de hei,

naar de mistige, eenzame berkjes en denk hoe
ik het moet zeggen, hoe moet ik het zeggen dat,
ik ben weer gelukkig, weer net zo alleen als
vroeger, ik verlangde, en wist niet naar wie. Ze

had geen gezicht nog, geen haar en geen haden, ze
was altijd een ander, ze rook zo dichtbij maar zo
vreemd, als jij nu. Wie ben je, zeg ik, we hebben

samen een leven al achter de rug en nog moet ik
denken, liefste wie ben je. Ze neemt mijn hoofd
in haar handen en strijkt het haar uit mijn gezicht.

(Bron: Al die mooie beloften/Van Oorschot)

Dit bericht werd geplaatst in Rutger Kopland en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geen gezicht, geen handen…(Rutger Kopland)

  1. Dit gedicht is werkelijk van uitzonderlijke klasse. Het gedicht waarmee mijn ” carriere ” begon. Het werd behandeld in de poezieles op de middelbare school n.a.v. het dagboek wat Rutger Kopland. Nadien de bundel aangeschaft en helemaal stukgelezen… Letterlijk… Van de kaft is bijna niets meer over… Ik ben Rutger Kopland voor eeuwig dankbaar…

    Date: Fri, 28 Sep 2012 07:06:40 +0000 To: alexernst@hotmail.com

    • Ingrid zegt:

      Ik moest aan jou denken toen ik het gedicht vanmorgen overtypte; ik wist dat je deze zou waarderen. Ik kwam hem tegen in een uitgave van Vroom & Dreesmann, ‘Ons poëtisch Nederland’, een bundel waarin bekende Nederlanders hun dichters en gedichten kiezen. Deze is ook het lievelingsgedicht van Max de Bok, (politiek) journalist.

Geef een reactie

