Hoe zij dit land is (Gijs ter Haar)

Gijs ter Haar & Jouke Koning werkten samen aan het album ‘Niemandsland’ dat zal verschijnen op 18 november 2012. De clip hieronder is de bewerking van het drieluik ‘Hoe zij dit land is’.



EEN BAKEN IS ZIJ
Zij kan de kralen van dit leven
op een draad van liefde rijgen.
Geen tweede sieraad zo te krijgen
het is wat zij mij heeft gegeven.

Ik leer mijn koers en wend de steven
in een niet meer naar de einder neigen.
Elke storm is te ontstijgen,
tot boven alle lust verheven.

Zo staat haar naam in het woord geschreven
dat ze me meedeelt in het zwijgen
van taal die spreekt met zachte hand.

En leidt me zo naar het vasteland,
dat ze me aanbiedt als mijn eigen,
waar ik dan aanleg om te blijven.


ONTWAKEN
Als ik naast je wakker word
door zon die zich naar binnen baant.
En ik, mezelf al dood gewaand,
weer levend in jouw armen stort…

Als dan jouw je lijf het mijne raakt,
genot dat zo het geluk gelijkt.
Je lichtelijk langs mijn lendenen strijkt
met al je warm ontladend naakt.

Kan er verder niets bestaan,
niets kan delen in ’t moment,
wij zijn door niets te evenaren.

En alle minnaressen die ooit waren,
alle liefdes die ik heb gekend,
zijn als papier tot stof vergaan.


DUS VOOR ALTIJD
Als elk schip van last ontdaan.
Dat vuur uit oceanen schiet.
Als elke stem een woord verbiedt.
Dan ga ik, lief, bij jou vandaan.

Als God van zijn pensioen geniet.
De aarde niet meer in haar baan.
Als niets nog nooit meer kan ontstaan.
Dan ga ik weg, maar eerder niet.

Ik kan niet gaan zoals je ziet.
Ik zou mezelf dat deel ontnemen
dat mij volledig laat bestaan

Zolang ik mij in leven waan.
Tot alle tijd dan is verdwenen
die ik met jou verglijden liet.

Dit bericht werd geplaatst in Gijs ter Haar, Jouke Koning en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoe zij dit land is (Gijs ter Haar)

  1. Jop Buiting zegt:

    Prachtige gedichten zeer onder de indruk van je verhaal bij spoorloos. Hoe kom ik aan de bundel het zwarte boekje?

Geef een reactie

