Mamadre (Pablo Neruda)

Daar komt mamadre binnen
op klompen. Gisteravond
blies de poolwind, daken
bezweken, muren en bruggen
stortten in,
hij huilde de hele nacht
met zijn poema’s,
en nu, op deze ochtend,
met vrieszon, komt
mijn mamadre binnen, doña
Trinidad Malverde,
lieflijk als de schuchtere lef
van de zon in stormachtige streken
zwak lichtje dat aan-
flikkert en uit
om iedereen de weg te wijzen.

Oh, lieve mamadre
– ‘stiefmoeder’ heb ik nooit
over mijn lippen gekregen –
nu trilt deze mond
om jou te beschrijven,
want zodra ik iets kon begrijpen,
ontmoette ik goedheid gestoken
in donkere armenplunje,
de nuttigste vorm van vroomheid,
die van water en meel,
en dat was je: het leven maakte je tot brood
en zo verteerden wij je,
in lange winters, troosteloze winters
met lekken in huis
en overal je bescheiden wezen
die het grove graan van de armoe
afwierp alsof je
een stroom diamanten verdeelde.

Ach, mamma, hoe
kan ik één minuut leven zonder
aan je te denken?
Dat kan ik niet. Ik
draag jouw naam Malverde in mijn bloed,
de naam
van brood dat wordt verdeeld,
van twee lieve handen
die uit de meelzak ondergoed
knipten van mijn kindertijd,
van de vrouw die kookte, streek en waste,
zaaide, koorts kalmeerde,
en die toen alles was gedaan
en ik al
stevig op mijn benen stond,
verdween, uitgediend, donker,
in de kleine doodskist
waar ze niets deed, voor het eerst,
in de harde regen van Temuco.

(Bron: Uit een straat werd ik geroepen. Gedichten van Pablo Neruda en teksten over Chili, vertaling: Dolf Verspoor/De Populier & Chili-Komitee Nederland)

Dit bericht werd geplaatst in Pablo Neruda en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

