Jij bent het woord (Remco Campert)

Na liefde’s moment
liggen wij in liefde’s tijdeloze
tijdelijkheid. Hier
is het nacht en overal om ons is
nacht. Een ravendek
van nacht spreidt over de stadse lampen.
ik ben binnen mijn huid
een en al beweging maar daarbuiten
geen teken van gebaar.

Je bent mijn liefste woord. Je
spreekt jezelf en maakt
me mens, maakt me licht en zwaar
en vederlicht: een mens
en alle mensen. Ik
ben in je woord een wereld
een hemel een schepping. Je spreekt
mijn huid tot de huid
der aarde.

Wat is geen woord? Alles
heeft een woord, maar geen woord leeft
behalve het ene woord dat
jij bent. Ik doe
als ik dicht een bevende greep
in letters. Dit is hopeloos
als zondagmiddag, als onecht licht.
Jij bent het volmaakte woord
het volmaakte gedicht.

(Bron: Met man en muis/De Beuk)

Dit bericht werd geplaatst in Remco Campert en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Jij bent het woord (Remco Campert)

  1. blue blue blue is the color of my room where I will live …
    Praten zonder woorden, die mooie woorden

Geef een reactie

