Haar ogen overstromen haar met liefde… (Herman Gorter)

Haar ogen overstromen haar met liefde
Als een viool zich zelve met muziek.
En zij overstroomt mij, haren geliefde,
Als den hoorder een zanger met ritmiek.

En zij draagt mee de mensheid, die verhief de
Ziele naar haar, op haar goudenen wiek.
En ’t is of het heelal is naar haar liefde
Eindeloos, onbegrensd verlangensziek.

En stil ga ik tot haar, die gouden zon,
En les mijn dorst aan hare gouden bron,
En luister diep naar haren diepen galm,

Van hare klaargouden wereldmuziek,
En ik word in mijn ziel volkomen kalm,
En ik word niets dan zuiverklare liefde.

(Bron: Sonnetten, De mooiste gedichten van Herman Gorter/De Morgen – Bibliotheek Wereldpoëzie)

Dit bericht werd geplaatst in Herman Gorter en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Haar ogen overstromen haar met liefde… (Herman Gorter)

  1. John zegt:

    Zuiverklaar
    Wat een mooi woord
    pure liefde
    Alom

Geef een reactie

