Leven voor de vuist weg (Wislawa Szymborska)

Leven voor de vuist weg.
Voorstelling zonder repeteren.
Lichaam zonder passen.
Hoofd zonder overleg.

De rol die ik speel, ken ik niet.
Ik weet alleen: hij is van mij, mag niet geruild.

Waar het stuk over gaat,
moet ik maar raden op het toneel.

Beroerd voorbereid op de eer van het leven,
kan ik het opgelegde tempo nauwelijks aan.
Ik improviseer, hoewel ik walg van improviseren.
Bij elke stap struikel ik over mijn ondeskundigheid.
Mijn manier van doen riekt naar de provincie.
Mijn instincten zijn die van een dilettant.
De plankoorts die mijn excuus is, vernedert me nog meer.
Verzachtende omstandigheden ervaar ik als wreed.

Woorden en reflexen kun je niet terugtrekken,
te veel sterren om te tellen,
een karakter dat je als een jas al rennend dichtknoopt —
ziedaar de treurige gevolgen van dat overhaasten.

Als je maar voor één woensdag bijtijds kon oefenen,
tenminste één donderdag een keertje mocht herhalen!
Maar nee, daar komt de vrijdag al met een mij onbekend
    scenario.

‘Is dat fatsoenlijk?’ vraag ik
(met schorre stem,
want ik mag achter de coulissen niet eens mijn keel schrapen).

Het is een illusie te denken dat het maar een vluchtig examen
    is,
dat in een provisoire ruimte afgelegd wordt. Nee.
Ik sta te midden van de decors en zie hoe stevig ze zijn.
Word getroffen door de precisie van de vele rekwisieten.
Het draaimechanisme van de vloer werkt al een poos.
Zelfs de grootste toneellampen branden allemaal.
Nee, geen twijfel aan dat dit de première is.
En dat wat ik ook doe,
voor altijd verandert in wat ik heb gedaan.

(Bron: Einde en begin, verzamelde gedichten, Meulenhoff, vertaling: Gerard Rasch)

Dit bericht werd geplaatst in Wislawa Szymborska en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Leven voor de vuist weg (Wislawa Szymborska)

  1. John zegt:

    The courage to live dangerously – Osho

  2. Dag Ingrid. Ik ben een heel grote fan van Wislawa Szymborska. En dit gedicht kende ik nog niet. Ik dacht dat ik ze allemaal al gelezen had ( omdat ze niet zo veel heeft geschreven), dus dit is voor mij een klein beetje als een cadeautje. Dankjewel daarvoor!

Geef een reactie

