Invasie (Anna Enquist)

Op de kale helling, wind in mijn haar,
staan wij en je kijkt. Uit alle macht
kijk jij naar mij, beeld van liefde.

En ik, ik kruip door je betraande ogen
binnen, glijd langs zenuwbanen, huppel
over myelineknopen, synapsen
ruisen, RNA dwingt eiwitten
zich te groeperen naar mijn beeld.

Ik sta gekerfd, gebeiteld in je hersens
tot je sterft, totdat je sterft.

(Bron: Kerstmis in februari. De overige gedichten/De Arbeiderspers)

Dit bericht werd geplaatst in Anna Enquist en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Invasie (Anna Enquist)

  1. Hoe zou ze de geliefde, gestorven dochter kunnen vergeten. Die is als een invasie bij haar binnengedrongen tot ze sterft.

  2. Ingrid zegt:

    “Wanneer je kind sterft, besef je dat een heel groot deel van je toekomst weg is”, zo zei Anna ooit in een interview. De dichtbundel ‘De Tussentijd’ verwoordt intens veel.

    Essentie van het missen

    Ik mis de linkshandige, schitterend
    spiegelbeeld naast mij aan tafel, ik mis
    haar tot brakens toe, dagelijks. Het is
    de kern van het gemis, het missen zelf,

    zegt men. Dat zal ik, met gestrekte
    hals, fijntjes ontkennen. Dat zal ik

    schuimbekkend tegenspreken. de tijd
    is een ruimte, je bent altijd bij haar,

    zegt men. Ik kijk in de lege spiegel.
    Geleerde onzin, schandalige troost.

    Ze reed weg met mijn goud, mijn geluk
    in haar fietstas, hief haar smalle hand

    en verdween tussen de weiden. De kern
    van gemis laat mij koud, geen wijsgerige

    held gaat mij helpen. Ik mis
    het vlees, haar linkshandige lichaam.

  3. John zegt:

    vlees noch beenderen
    voor altijd jouw ziel in mij
    jouw dood scheidt ons niet

Geef een reactie

