Ik weet nog hoe (Pablo Neruda)

Ik weet nog hoe je was, in de laatste herfst.
Je grijze baret was je en dat hart vol rust.
In je ogen vochten de vlammen van de schemering.
En de bladeren vielen in het water van je ziel.

Terwijl je als een winde aan mijn armen hechtte,
vergaarden de bladeren je trage stem vol rust.
Vuur van verstijving waar mijn dorst in brandde.
Zoete, blauwe hyacint gedraaid naar mijn ziel.

Ik voel je ogen reizen en de herfst is ver:
grijze baret, stem als een vogel en hart als een huis
waarnaar mijn diepe hunkeringen trokken
en waar mijn mond blij gekus in viel als hete kolen.

Hemel vanaf een schip gezien. Veld vanaf de heuvels:
ik weet nog hoe je licht, rook, rimpelloze vijver was!
Voorbij je ogen brandden de schemeringen.
Dorre herfstbladeren dwarrelenden in je ziel.



*************


TE RECUERDO COMO ERAS

Te recuerdo como eras en el último otoño.
Eras la boina gris y el corazón en calma.
En tus ojos peleaban las llamas del crepúsculo.
Y las hojas caían en el agua de tu alma.

Apegada a mis brazos como una enredadera,
las hojas recogían tu voz lenta y en calma.
Hoguera de estupor en aue mi sed ardía.
Dulce jacinto azul torcido sobre mi alma.

Siento viajar tus ojos y distante el otoño:
boina gris, voz de pájaro y corazón de casa
hacia donde emigraban mis profundos anhelos
y caían mis besos alegres como brasas.

Cielo desde un navío. Campo desde los cerros.
Tu recuerdo es de luz, de humo, de estanque en calma!
Más allá de tus ojos ardian los crepúsculos.
Hojas secas de otoño giraban en tu alma.



(Bron: Twintig liefdesgedichten en een wanhoopslied, vertaling: Barber van de Pol/Bert Bakker)

Dit bericht werd geplaatst in Pablo Neruda en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ik weet nog hoe (Pablo Neruda)

  1. Ik vind deze poëzie heel mooi! Tegenwoordig vind men het wat ouderwets als men natuurbeelden gebruikt, en wil men huis-tuin-en keukenbeelden in de gedichten. Maar mijn
    ‘ouderwets’ zieltje houd wel van de zogenaamde cliché-beelden.

Geef een reactie

