Voorbij die uitgebrande, valse dag (Nizametdin Sjamsoetdinovits Achmetov)

Nisametdin Sjamsoetdinovits Achmetov (1949) groeide op in de Krim en werd wegens protesten tegen de behandeling van Krim-Tartaren tot twintig jaar gevangenisstraf veroordeeld. Een deel van de tijd bracht hij door in een psychiatrische inrichting. In gevangenschap begon hij met het schrijven van poëzie. Hij kreeg in 1984 het Poetry International Eregeld. hij kwam in 1987 vrij en vestigde zich in Duitsland.


(Bij het heengaan van Nelson Mandela)


‘k Herinner me niet meer dat ik ooit jong was,
voorbij die uitgebrande, valse dag.
Het is alsof ik nu in vroeger ogen
mijn evenbeeld ook onvergeven zag.

Als spookbeeld glijd ik in mezelf en dieper
voorbij de echo’s van verleden taal
en volg met stille, ijzige verbazing
de schaduw van een ooit gedroomd verhaal.

Alsof ik mezelf, alsof ’t een vriend was, opzoek,
draag ik een dolk verborgen met me mee.
En kracht noch woede zijn er in mij over
waarin wij konden samengaan, wij twee.



(Bron: Een lier van prikkeldraad/Mets-Novib, Vertaling: Madeleine Mes, Opgenomen in: Zo’n gelukkige dag, Dichters voor Amnesty International/De Geus)

Dit bericht werd geplaatst in Nizametdin Sjamsoetdinovits Achmetov en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Voorbij die uitgebrande, valse dag (Nizametdin Sjamsoetdinovits Achmetov)

  1. Een vreemd gedicht. IK ben de autobiografie aan het lezen van Nelson Mandela. Ik herken hem niet zo in dit gedicht. Hij was een zeer vreedzaam mens geworden, die ook zeker zichzelf zou vergeven hebben, mocht hij spijt gehad hebben van iets. Dat beeld van ‘ de dolk’ die hij met zich mee blijft dragen, herken ik niet.
    Hij was de mens geworden van vrede, vergiffenis en harmonie.

  2. Ingrid zegt:

    Dat klopt, Lieve. Hoewel de zin “en kracht noch woede zijn er in mij over” volgens mij ook wel bij Mandela past. De reden dat ik voor dit gedicht koos, was omdat zowel Mandela als Achmetov gevangen zijn genomen, niet voor een misdaad, maar omdat zij allebei hun strijd streden tegen maatschappelijk onrecht.

Geef een reactie

