Kon ik eenmaal toch… (J. Slauerhoff)

Kon ik eenmaal toch jouw dans weergeven
In een van het woord bevrijd gedicht,
Eenmaal vrij en lenig zweven
Als jij in de lucht en in het licht

Met je lichaam doet, dat toch niet even
Los van de aarde is als wat ik dicht,
Zich met moeite van den grond opricht,
Zwaarder dan mijn geest, en toch kan zweven.

Jij kunt met een wending, een gebaar,
Woede, weemoed en geluk weergeven,
Waar ik honderd woorden over doe.

Denken is het lichtst, toch wordt het zwaar,
En de dans kan ’t lieve lichaam geven
Ziel en zaligheid, en nimmermoe.

(Bron: Verzamelde gedichten/Stols)

Dit bericht werd geplaatst in J. Slauerhoff en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Kon ik eenmaal toch… (J. Slauerhoff)

  1. ‘in een van het woord bevrijd gedicht’: prachtige beschrijving van de dans, vergeleken met denken en dichten. Heb ik nog nergens zo mooi gelezen. Dank!

Geef een reactie

