Ik schaatste… (Toon Tellegen)

Ik schaatste
en hoog in de hemel vloog mijn moeder met me mee,
verfde de hemel paars voor mij,
stopte de wind in een kistje
en maakte strenge vorst voor later,
die avond —
mijn vader rookte zijn dunste sigaren,
leunend op de horizon,
en in het riet zag ik mijn kinderen
die ruisten
met hun wit bestoven pluimen —
ik schaatste en schaatste
en mijn moeder riep:
‘Zal ik de tijd stilzetten, nu,
zal ik dat doen?’
‘Dat is goed’, riep ik
en schaatste langzaam uit haar gezicht
de grijze verte in.

(Bron: De gedichten/Querido)

Dit bericht werd geplaatst in Toon Tellegen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ik schaatste… (Toon Tellegen)

  1. Dir is een heel freel, fijn imaginatie-gedichtje van Toon Tellegen! Komt bij mij over als een muzikaal schetsje van Erik Satie.

Geef een reactie

