Melle (Herman de Coninck)

Weet je nog hoe we, vroeg voor de tijd van het jaar
en laat voor de tijd van de dag, een leeuwerik
hoorden zingen,
zo ragfijn als Melle schilderde, met een penseel met
slechts
een haartje?
Als ik ooit nog eens een leeuwerik hoor, zal ik altijd
aan je denken.
Laten we zeggen, omdat ik ze toch niet zo goed uit
elkaar ken
als jij: bij alle vogels.

En weet je nog dat we ons die zondagavond
afvroegen
of er leven zou zijn op Venus? Je zei toen: ‘Ik wou van wel,
ik zou het heelal er een beetje gezelliger op vinden.’
Zo is het nu ook, nu jij gaat sterven, met de dood.
Elke keer als ik Venus zie zal ik aan je denken.
Laten we zeggen, omdat ik ze toch niet zo goed uit
elkaar ken
als jij: bij elke ster. Elke zondagavond.
En omdat ik ook de dagen niet zo goed uit elkaar ken,
laten we zeggen: altijd.

(Bron: De Gedichten/De Arbeiderspers)

Dit bericht werd geplaatst in Herman de Coninck en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Melle (Herman de Coninck)

  1. Geloof het of niet: ik schreef vandaag ook een gedicht over een leeuwerik!

Geef een reactie

