Van Mc Crae (Jan Vercammen)

boutonPavotIslande










Onder jets, Mc Crae,
ontluiken klaprozen aan
de Ieperlee maar uw kruisen
staan er nog en Käthe Kollwitz
knielt in omzoomde zon.

Het gras is niet krachtig genoeg :
het groeit om de stenen
doch zuigt ze niet op.
En de zon is niet grijs genoeg
en de wind is te bleek.
Een stad sterft uit in
het ademhalen van vermoorden.

Het gras is nochtans doorvoed
want Johnson praat met de paus
toevallig over Vietnam.
En reeds scherpt de dichter zijn pen.

Gij woonde, Mc Crae van Canada,
te Wimmereux toen de klaprozen
in vrede waren gemaaid.
Ik woon in een wilde woning.
Aanvaardt gij nog dat de mens
ergens woont ? Of dacht gij
dat een pen kan bloeden ?

Ik woon, Mc Crae, mijn pen
wijst mijn dood met ogen
en oren en mond.
Iemand kan begrijpen
die niet begrijpt.
Dat is alles, Mc Crae.

Ik wou dat gij mijn dood in
een heulkop hadt gezien
vol zaad.

(Bron: Het huis ten einde/Uit. N.V. Desclee De Brouwer)

Dit bericht werd geplaatst in Jan Vercammen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Van Mc Crae (Jan Vercammen)

Geef een reactie

