Petite suite voor solostem (Ellen Warmond)

      I

Zonder jou
heb ik nooit muziek gemaakt
zonder jou
heb ik nooit geleefd

je stem is een thema
door mijn oren verzwegen
maar als hartslag
bewoon je me hoorbaar

wanneer je niet bestond
zou je moeten ontstaan
als een zichtbare klankbron
als een zon in de nacht

want je bestrijkt mijn blikveld
van mijn netvlies tot de einder
want ik gedenk je
in al mijn gedachten

wanneer je niet bestond
zou je ontstaan
als een vlam in de zee
als een zelfwerkend vuur

want ik noem je jij
dat betekent:
liefde

      II

Ook waar je me net meer kunt horen
— o trillingsgetal van het bloed —
bezing ik je toonloos maar zuiver
en ik bestuur de penseelstreek
van de wind en schrijf aan de hemel
liefde in een wit teken
ragfijn als het woord mergel.

      III

Om wat waar is
en niet te geloven
wat het lichaam te buiten gaat
de adem te boven
is er leven buiten het leven
zijn er talen buiten de taal

ik schrijf andere woorden
dan die je leest
liefde
staat er
ik schreef:
jij.

(Bron: Persoonsbewijs voor inwoner, een keuze uit de gedichten/Querido)

Dit bericht werd geplaatst in Ellen Warmond en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Petite suite voor solostem (Ellen Warmond)

  1. zeer mooi liefdesgedicht.

Geef een reactie

