Mijn waarde (K. Michel)

uit de donkere hemel
dwarrelt sneeuw
zachtjes blinkend
door het gat in de schoen
trekt de sneeuw in de sok
weer terug in het gele huis
doe ik de schoen uit
en de sok geeft de sneeuw
aan de rode tegels over
de voetsporen lopen naar
de werkkamer en lossen
onderweg in de lucht op

daar schrijf ik dit
nu boven een brief
aan: mijn waarde
er is in de hele natuur
niets dat omhoog rolt
– behalve geld – het is alles
vallen wat de klok slaat

‘komt de bodem al in zicht’
zo kijken de bankiers over de rand
het europese tafelzilver na

– ja maar waar staan ze
al turend in de afgrond op
– en is krediet dakpansgewijs
gebouwd op vertrouwen
– of is het een kwestie
van almaar doorschuiven
goederen schepen oogsten
databanken wrakvee obligaties
zó snel doorschuiven dat
het bodemloze uit zicht blijft

en terwijl jij mij en ik hem beloof
later later alles terug te betalen
wankelt het huis in de kredietstorm
van deze winterse donkere dagen
en tuimelen de miljarden nullen door het heelal

ja nee maar
laten we dan het haardvuur
oppoken de port ontkurken
en de koppen bij elkaar steken
want als we ons samen werkelijk
voor de volle honderd procent concentreren
is er geen enkel probleem dat niet genegeerd kan worden

(Bron: Het liegend konijn april 2012/1, Van Halewyck-Van Gennep)

Dit bericht werd geplaatst in K. Michel en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

