¡Ay voz secreta del amor oscuro!/Ach geheime stem van donkere liefde! (Federico García Lorca)

¡Ay voz secreta del amor oscuro!
¡ay balido sin lanas! ¡ay herida!
¡ay aguja de hiel, camelia hundida!
¡ay corriente sin mar, ciudad sin muro!

¡Ay noche inmensa de perfil seguro,
montaña celestial de angustia erguida!
¡ay perro en corazón, voz perseguida!
¡silencio sin confín, lirio maduro!

Huye de mí, caliente voz de hielo,
no me quieras perder en la maleza
donde sin fruto gimen carne y cielo.

Deja el duro marfil de mi cabeza,
apiádate de mí, ¡rompe mi duelo!
¡que soy amor, que soy naturaleza!

*********************

Ach geheime stem van donkere liefde!
Ach blaten zonder wol! En ach die wonde!
Ach naald van gal, ach camelia gesmoord!
Ach stroming zonder zee, ach stad zonder muur!

Ach onmetelijke nacht van scherp profiel,
hemelse berg van angst hoogopgericht!
Ach hond in het hart en ach vervolgde stem!
Ach onbegrensde stilte, rijpe lelie!

Vlucht van mij weg dan, stem zo heet als ijs,
en stuur me niet verloren in de struiken
waar vlees en hemel kreunen tevergeefs.

Raak niet aan het hard ivoor van mijn verstand,
schenk mij uw ontferming, doorbreek mijn rouw!
want liefde ben ik, liefde en natuur!

(Bron: Sonetos del amor oscuro, Sonnetten van de donkere liefde. Opgenomen in: De mooiste gedichten van Federico Garcia Lorca/De Morgen-Bibliotheek Wereldpoëzie)

Dit bericht werd geplaatst in Federico Garcia Lorca en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op ¡Ay voz secreta del amor oscuro!/Ach geheime stem van donkere liefde! (Federico García Lorca)

  1. Ach, wat mooi! Die stem zo heet als ijs! Ik hou van Lorca!

Geef een reactie

