Oude bereklauw (J. Bernlef)

Ruig en bruin staat hij
af te knappen in mijn tuin,
in zijn uitgevallen kruin
huizen slakken, traag en zwart

En groot dat hij groeide
net een boom uit een sprookje
vergiftig en boos, met de rest
van de flora geen flikker te maken

En nu dit — zijn bladeren
eens in groene etages flapperen
als zemen vol gaten om zijn rabarber-
gelede stam, tochtig en hol

Oude bereklauw, aan het eind
van je latijn midden in de
zomer door niets gestut dan
mijn blik, mijn groene herinnering

(Bron: Opgenomen in ‘Gedicht’, 3-maandelijks tijdschrift voor poëzie, onder redaktie van Remco Campert, 1e jaargang nummer 2, april 1974)

Dit bericht werd geplaatst in J. Bernlef en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Oude bereklauw (J. Bernlef)

  1. Gelukkig! Nog eens iets van Bernlef, waar ik nog niet veel van heb gelezen.Mooi beschreven,aan de tijd, en over berenklauw, wat ik altijd al zo bewonder! Dank, Ingrid!

Geef een reactie

