Colores (Federico García Lorca)

Sobre París la luna
tiene color violeta
y se pone amarilla
en las ciudades muertas.

Hay una luna verde
en todas las leyendas,
luna de telaraña
y de rota vidriera.
Y sobre los desiertos
es profunda y sangrienta.

Pero la luna blanca,
la luna verdadera,
sólo luce en los quietos
cementerios de aldea.

KLEUREN

De maan is paars
boven Parijs,
geel wordt ze
in uitgestorven steden.

Een groene maan
in iedere legende
maan van spinrag
en gebroken ruiten.
Diep en bloedend staat
de maan boven woestijnen.

Maar de witte maan,
de ware, schijnt
alleen over de kalme
dorpskerkhoven.

(Bron: De mooiste geichten van Federico García Lorca, vertaling: Bart Vonck/De Morgen – Bibliotheek Wereldpoëzie)

Dit bericht werd geplaatst in Federico Garcia Lorca en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Colores (Federico García Lorca)

  1. canxatard zegt:

    Heel mooi. En hoe fijn om hiermee de dag te beginnen. Ga ik zeker nog een paar keer herlezen vandaag. Dankjewel en goeiemorgen!

    • Ingrid zegt:

      Een vroege lezer, ook goedemorgen!

      En door op jouw naam te klikken, kom ik bij een prachtig gedicht uit: ‘Schoonselhof’. Ik bezocht dit kerkhof een aantal jaren geleden samen met de dichter Bert Deben. Heel graag zou ik rond 1 november jouw gedicht op mijn blog willen plaatsen…

      • canxatard zegt:

        Dankjewel! Wat een eer om tussen al die namen te mogen staan. En grappig dat je het over Bert Deben hebt. Ik heb net jouw keuze van zijn gedichten gelezen … Er staan er een paar heel mooie bij die ik nog niet gelezen had.
        Het wordt vandaag weer een gedichtendag.

  2. Een van de hele mooie gedichten van Lorca! Op FB zetten, Ingrid, Please?

Geef een reactie

