Ik mag niet moorden (Erich Fried)

Ik mag niet moorden
Ik mag niet verraden
Dat weet ik
Het derde dat ik moet leren is
Ik mag niet wennen

Want als ik wen
Verraad ik
Hen die niet wennen
Want als ik wen
Vermoord ik hen
Die niet wennen

Aan het verraden
En aan het moorden
En aan het wennen

Zodra ik aan het begin wen
Begin ik aan het eind te wennen.

(Bron: dit gedicht werd overgenomen uit Aeropaag, tijdschrift theologisch forum, KU Leuven)

Oorspronkelijk:

Entwöhnung

Ich soll nicht morden
ich soll nicht verraten
Das weiß ich
Ich muß noch ein Drittes lernen:
Ich soll mich nicht gewöhnen

Denn wenn ich mich gewöhne
verrate ich
die die sich nicht gewöhnen
denn wenn ich mich gewöhne
morde ich
die die sich nicht gewöhnen
an das Verraten
und an das Morden
und an das Sich-gewöhnen

Wenn ich mich auch nur an den Anfang gewöhne
fange ich an mich an das Ende zu gewöhnen

Dit bericht werd geplaatst in Erich Fried en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

