De beeldjes (Jos Versteegen)

Voor R. L. van D.,
geboren op Sumatra,
gestorven in Amsterdam

De stad heeft koude hoeken, zeggen ze,
ook in de lente en de warmste zomer,
met jonge moeders in de straat en winkels
die elk geluk op voorraad hebben.

Uw koude huis, het was een magazijn
van stof en rook en laatste adem,
en beeldjes van uw eiland in de zon:
geluk, misschien, maar oud of tweedehands.

Uw beeldjes wachten in kartonnen dozen,
ze zijn te koop, straks, voor een losse munt,
uw erfgenamen die de kou nog voelen
en die een zomer willen zonder eind.

(Bron: http://www.eenzameuitvaart.nl – Dichters begeleiden eenzaam gestorvenen naar hun graf)

Dit bericht werd geplaatst in Jos Versteegen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De beeldjes (Jos Versteegen)

  1. Dit is weer een mooi voorbeeld van de uitvaartgedichten, een initiatief dat ik al langer volg, omdat ik het zo’n mooi voorbeeld vind van échte in praktijk toegepaste solidariteit. Juist voor hen, die wellicht niemand meer hebben die nog aan hen denkt. Prachtig!

  2. Uvi zegt:

    .
    Daarstraks zag ik je weer. Je schuimde de banken af
    die lui tegen de kerk lagen te zonnen.
    Je was nog niet dood. En het papier in je hand
    moest je vraag vertalen. Die we reeds lang kenden.

    Want je bent met veel meer dan God.
    Die slechts uit drie bestond.
    En in mijn stad, heb jij klonen uitgestald
    op elke hoek van de straat. In alle kleuren en talen.

    Beschaamd tastte ik in mijn zak naar wat kleingeld.
    En je was vast teleurgesteld
    over het minimale bedrag.
    Of je nu dood bent of levend, deze woorden zal je niet lezen.

    Nog voor het slapen gaan, zal ik je trachten te vergeten.

Geef een reactie

