Pel mij oranje (Remco Campert)

Pel mij oranje en laat van bleke
zondagsbladen de zon
vallen door het raam
en zie toe dat mijn huid glanst
als in Jaffa het licht.

Ik ben goed voor weinigen,
voor weinig en voor minder
ben ik slecht en het gevoel dat groot is
en poëtisch struikelt over mijn hersenknoop
en verdrinkt in mijn navelput diep.

Soms suis ik van volslagen misverstaan
en zie mijn handen wegen gaan
die niemand zo bedoeld heeft,
omdat het regent, fouten regent,
en wegen slechts door regen overhemeld zijn.

Luid de zondagsklokken en laat het woord
lief zijn en zich leggen onder
mijn slaafse voeten, zodat ik mij voel
stijgen en dalen op een ademhalen
van louter welgezinde leugens.

Of waarheden? als ik onderscheiden ga
dan vloeit mijn bloed als lood
mijn linkerzij in en mijn linkeroog
verblindt en mijn oor verstopt en ik ben
slak en sintel en huilend kind.

Dikwijls ook neem ik mij voor
en vergeet vreugde, vergeet verdriet
en sta als een ijlte, een leemte,
luister naar geluiden, claxons en vaatwerk,
zet niet om en loop niet vol.

Zo rol ik dan als een vrucht
ongeschonden in mijn lichaam rond;
kamerwanden horen er zeer bij
en de ramen waarachter ik rijp,
zonder mand en plukkershand.

Hier moet ik beginnen, van binnen
bij de pit; en waar moet ik eindigen?
In zevenkleurenland? het veel-beloofde?
nee, bedrieg mij niet meer:
onder zand, onder zand, onder zand.

(Bron: De gedichten/De Bezige Bij)

Dit bericht werd geplaatst in Remco Campert en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Pel mij oranje (Remco Campert)

  1. Ik ben Campert laat beginnen smaken, en houd het meest van zijn laat zeer eenvoudige verzen.

Geef een reactie

