Ik heb je lief (Nazim Hikmet)

Zoals men brood in zout dipt en eet,
                                                                  zo heb ik je lief,
zoals ik ’s nachts, door de koorts uit mijn slaap gehaald,
      mijn brandende mond aan de waterkraan druk,
                                                                  zo heb ik je lief,
zoals men een zwaar pakje van de post
      waar men de inhoud noch de afzender van kent,
      haastig, blij en nieuwsgierig opent,
                                                                  zo heb ik je lief,
zoals ik voor de eerste keer over de oceaan zou vliegen,
                                                                  zo heb ik je lief,
zoals de avond zacht over Istanbul valt en me ontroert,
                                                                  zo heb ik je lief,
zoals ik zou roepen ‘Goddank, we leven’,
                                                                  zo heb ik je lief.

=======================================

SEVIYORUM SENI

Seviyorum seni
ekmeği tuza banıp yer gibi
Geceleyin ateşler içinde uyanarak
ağzımı dayayıp musluğa su içer gibi
Ağır posta paketini
neyin nesi belirsiz
telaşlı, sevinçli, kuşkulu açar gibi
Seviyorum seni
denizi ilk defa uçakla geçer gibi
İstanbul’da yumuşacık kararırken ortalık
içimde kımıldayan birşeyler gibi
Seviyorum seni
Yaşıyoruz çok şükür der gibi.

(Bron: ongepubliceerd. Opgenomen in: Liefdeswerk van 300 dichters uit de hele wereld/Lannoo-Atlas. Vertaling: Joris Iven)

Dit bericht werd geplaatst in Nazim Hikmet en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ik heb je lief (Nazim Hikmet)

  1. liviavandermeulenskynetbe zegt:

    Zeer mooi en ontroerend!

Geef een reactie

